Anılar İçinde Bir Anı Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Anılar İçinde Bir Anı Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Anılar İçinde Bir Anı metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 256-257-258-259-260-261-262-263-264 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Anılar İçinde Bir Anı Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 256 Cevabı

METNE HAZIRLANALIM

Soru: Bir arkadaşınızın üzgün olduğunu görünce ona nasıl davranırsınız?
Cevap: Önce neden üzgün olduğunu sorarım, sonra onu teselli etmeye çalışırım.

Soru: Üzgün olduğunuzda arkadaşlarınızın size nasıl davranmasını istersiniz?
Cevap: Beni anlamalarını ve destek olmalarını isterim.

Soru: Aşağıdaki özdeyişlerle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

  • Birinci özdeyiş için: Üzülmek sadece bugünkü enerjimizi azaltır, geleceğe bir katkı sağlamaz.
  • İkinci özdeyiş için: Küçük sorunları çözmek için harekete geçmek yeterlidir, pasif kalmamalıyız.

Okuyalım

Soru: Metinde geçen kişiler kimlerdir?
Cevap: Yazar, annesi, arkadaşları ve bayramda ziyaret ettikleri kişilerdir.

Soru: Olaylar nerede ve ne zaman geçmektedir?
Cevap: Olaylar Emet kasabasında, yazarın çocukluğunda, kış mevsiminde geçmektedir.

Soru: Giriş, gelişme ve sonuç bölümünden yararlanarak defterinize okuduğunuz metnin özetini çıkarınız.
Cevap: Giriş: Yazar, çocukluğuyla ilgili bir anısını yazmak üzere geçmişe döner.
Gelişme: Kışın ayakkabısı olmadığı için ayakları çok üşüyen yazara bayramda lastik ve lapçın alınır. Ancak bayram sonunda lastiklerden biri kaybolur.
Sonuç: Lastiğini kaybeden yazar çok üzülür, bir daha da onları giyemez.

Paragraf Hâlinde Özet: Yazardan çocukluğuyla ilgili bir yazı istenir. Yazar da bir bayram zamanı aldığı lastik ve lapçınla yaşadığı anısını anlatır. Kışın ayakkabısı olmadığı için çok üşüyen yazar, annesinin bayramda ona lastik alacağını söylemesiyle çok sevinir. Bayram günü bu ayakkabıları giyip mutlu bir gün geçirir. Ancak bayram sonunda lastiklerinden birini kaybeder. Bu olay onu çok üzer ve bir daha onları giyemez.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 257 Cevabı

ANILAR İÇİNDE BİR ANI

Sürdürmekte olduğum yaşam çabası, çocukluğumu, belleğimin ta derinliklerine itti sanıyordum. Çocukluğumla ilgili bir yazı istenince şöyle bir düşündüm. Gördüm ki o günler, hemen yakınlarda. Açık seçik, pırıl pırıl, aranıp anılmayı bekleyip duruyorlar. Kimi sevinç yüklü kimi buruk anılar, itişip kakışarak “Beni yaz, beni yaz!..” diye başıma üşüştüler.
Dışarıda kar yağıyor. Yoldan, irili ufaklı çocuklar geçiyor. Kiminin sırtı pek, karnı tok. Kimilerinin belki karınları tok ama sırtları yalın kat. Yürürken büzülüp tortop olmalarından belli, üşüyorlar. Nedense çocuklar çok üşür. Küçükken ben de çok üşürdüm. Bir kış günü…
Evet, anılar içinde bir anı var ki onu yazmanın tam yeri.
Biz o sıra, doğduğum yer olan Emet kasabasında yaşıyorduk. Ben henüz okula başlamamıştım. İkinci Dünya Savaşı sürüyordu. Türkiye’miz, savaşa girmedi. Ama savaşın soluğu ensemizde. Kıtlık kasırgası, özellikle yoksul evlerdeki insanların iliklerine işliyor. (…)


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 259 Cevabı

Sözcük Çalışması

Soru: Aşağıda harfleri karışık olarak verilen sözcükleri anlamlarından yararlanarak bulunuz.

  • ÖNGEMNEK → GÖNENMEK: Mutlu, mesut olmak, rahat bir hayat sürmek, sevinç duymak, sevinmek.
  • KURBU → BURUK: Alınarak kırgınlık gösteren kişi.
  • MUSON → SOMUN: Yuvarlak ve şişkin ekmek.
  • ÇAPLIN → LAPÇIN: Kısa konçlu, hafif ve yumuşak bir ayakkabı türü.
  • FARİE → ARİFE: Belirli bir günün, olayın bir önceki günü veya ona yakın günler, ön gün.
  • AZPEN → PAZEN: Dokuması kalın, sık ve yumuşak, bir tür pamuklu bez.

Anlayalım, Yorumlayalım

Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Metinde geçen olayı anlatan kimdir, olayla ilişkisi nedir?
Cevap: Olayı yazar anlatmaktadır, çünkü yaşadığı bir çocukluk anısını paylaşmaktadır.

2. Yazar çocukluğunda hangi haber çok sevindirmiştir?
Cevap: Bayramda kendisine lastik ve lapçın alınacağının söylenmesi onu çok sevindirmiştir.

3. Yazar, lastik lapçın alındıktan sonra bayramı nasıl geçirmiştir? Sizce lastik lapçın alınmasaydı bayramı nasıl geçirirdi?
Cevap: Bayramı çok mutlu geçirmiştir, ayakları üşümemiştir. Alınmasaydı soğuktan dolayı üzüntülü ve eksik bir bayram geçirirdi.

4. Yazar akşamüzeri kapıda lastiklerini çıkarırken neyi fark etmiştir? Bu durum yazarı nasıl etkilemiştir?
Cevap: Lastiklerinden birini kaybettiğini fark etmiştir. Çok üzülmüş ve bu durum sevincinin yarım kalmasına neden olmuştur.

5. Lapçınlarıyla sokağa çıkan yazara arkadaşları nasıl davranmıştır? Yazar bu durumdan nasıl etkilenmiştir?
Cevap: Arkadaşları onunla alay etmiş, yazar ağlayarak eve dönmüş ve bir daha giymemiştir.

6. Metindeki küçük kız siz olsaydınız, arkadaşlarınızın alaycı tavrı karşısında neler hissederdiniz? Tepkiniz ne olurdu?
Cevap: Üzülürdüm ve ağlardım. Onların bu tavrına kırılırdım ve özür dilemeden konuşmazdım.

Soru: Metindeki küçük kız siz olsaydınız arkadaşlarınızın alaycı tavrı karşısında neler hissederdiniz? Bu tavır karşısında sizin tepkiniz nasıl olurdu?

Cevap: Ben de çok üzülür ve ağlardım, benden özür dilenmeden onlarla konuşmazdım.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 260 Cevabı

Soru: Küçük kızın arkadaşlarından biri siz olsaydınız ona nasıl davranırdınız? Açıklayınız.

Cevap: Ona asla gülmezdim. Onu teselli eder, yanında olduğumu hissettirirdim. Diğer arkadaşlarımı uyarır, onunla alay etmelerini engellerdim.

Soru: Aşağıdaki cümlelerden hangilerinde duygu belirten ifadeler vardır? Bu ifadelerin yer aldığı cümlelerin başındaki kutucukları işaretleyiniz.

  • (✔) Bilirsiniz, kışın ellerle ayaklar nasıl üşür!..
  • Ayaklarım mosmor olmuş.
  • (✔)Herkesin dediğine göre ayakları çok sıcak tutuyor.
  • (✔)Artık bayramı iple çekiyordum.
  • (✔)Lastik lapçınlarım var ya!
  • (✔)Sokağa çıkmak için sabırsızlanıyordum.
  • (✔)Birden başımdan aşağıya kaynar sular boşandı, lastiğimin biri yoktu.
  • (✔)Girip çıktığım evlere lastiğim soruldu. Yok, yok, yok!
  • (✔)Ağlaya ağlaya eve döndüm.

Soru: Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” kutucuğunu işaretleyiniz.

  • (D) Yazar, yıllar önce başından geçen, unutamadığı bir olayı anlatmıştır.
  • (Y) Metinde daha çok nesnel ifadeler kullanılmıştır.
  • (D) Metinde duygu belirten ifadelere yer verilmiştir.
  • (Y) Metnin konusu bayram sevincidir.
  • (D) Konuşma cümlelerine yer verilmiştir.
  • (D) Metinde sade, açık, anlaşılır bir dil kullanılmıştır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 261 Cevabı

Soru: Çocuk ve gençlik edebiyatının dur durak bilmeksizin üreten usta kalemi Gülten Dayıoğlu’nu tanıyor muyuz?

Cevap: Evet, Gülten Dayıoğlu’nu tanıyorum.

Soru: Bu metinden hareketle Gülten Dayıoğlu’yla ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap: Yazma çalışmalarına ilk gençlik döneminde başlamıştır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 262 Cevabı

Söz Varlığımız

Soru: Arkadaşlarım benimle öyle bir eğlendiler ki!..” cümlesinde geçen “eğlenmek” sözcüğünün anlamı aşağıdaki cümlelerin hangisinde vardır? İşaretleyiniz.

Cevap: eğlenmek - Kardeşim, sorduğum sorulara için için gülüp benimle eğlendi.

Soru: Aşağıdaki ifadeleri “iple çekmek, aklı kalmak, başından aşağı kaynar sular dökülmek” deyimlerinden uygun olanları kullanarak tamamlayınız.

  • Bütün gün çalıştığım için eve gitmeyi iple çekiyorum.
  • Kedimin kaybolduğunu duyunca başımdan aşağı kaynar sular döküldü.
  • Kütüphanede gördüğüm o kitapta aklım kaldı.

Soru: Aşağıdaki cümlelerde hangi sözcükler bir duyguyu anlatmaktadır? Bu sözcüklerin altını çiziniz.

Vah vah, küçük kızın bu durumuna çok üzüldüm!
Ah! Akşamdan beri dişim ağrıyor.
Uf, ayağımı masaya çarptım!
Aman Hacivat! Hemen gidelim.

Etkinlikteki cümlelerde geçen “ah, uf, vah vah, aman” sözcükleri çeşitli duyguları anlatmaktadır. Şaşma, sevinç, korku, öfke, özlem, acıma vb. duyguları anlatmaya yarayan bu sözcüklere ünlem denir.

Ünlem ifadesinden hemen sonra ya da cümlenin sonunda ünlem işareti kullanılır.

Soru: Aşağıdaki kutucuklara korku ve acıma duygularını ifade eden birer cümle yazınız.

  • Eyvah, cüzdanım kaybolmuş!
  • Of, yarın yine sınav var!

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 263 Cevabı

Soru: Aşağıdaki cümlelerde geçen ünlemlerin altını çiziniz. Bu ünlemlerin cümleye kattığı anlamları örnekteki gibi yazınız.

şaşkınlık-usanç-isteklendirme-özlem-korku-sevinç-acınma-beğenme-yakınma-acıma-seslenme-küçümseme

Cümle Ünlem Anlam
Ah çocuğum ah! Gözümüzün önünde eriyip gidiyor. Ah Acınma
Hey arkadaşım! Sen de bizimle gelir misin? Hey Seslenme
Ha gayret! Akşama kalmaz, bitiririz bu işi. Ha gayret İsteklendirme
Ay, şu ağacın arkasında biri var! Ay Korku
Oh! Ne güzel bir gün, ne güzel bir dünya! Oh Sevinç
Aferin çocuklar! Çok güzel bir sunum hazırlamışsınız. Aferin Beğenme
Hey gidi eski günler hey! Nasıl da geçip gitti şu gibisi. Hey Özlem
Of, her gün aynı koşturmaca! Of Usanç
Sabahattan beri ha bire söyleniyor! Ha Yakınma
Vay dostum! Hangi rüzgar attı seni buraya? Vay Şaşkınlık
Yazık, bu soğukta kedileri dışarıda bırakamazsınız! Yazık Acınma

Soru: Aşağıda verilen cümleleri kutucuklardaki sözcük gruplarının uygun olanlarıyla tamamlayınız.

yorgun argın-irili ufaklı-ister istemez-vıcık vıcık-teke tek-ağlaya ağlaya-uzak yakın

Tamircinin elleri vıcık vıcık yağ olmuş.
Arkadaşımla vedalaştıktan sonra ağlaya ağlaya eve döndüm.
Bölgenin turistik yerlerini uzak yakın demeden gezdiler.
Uzun bir yolculuktan sonra eve yorgun argın geldi.
Oyun oynarken annesi çağırınca ağlaya ağlaya eve gitti.
O gün dere kenarından irili ufaklı taşlar toplamıştık.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 264 Cevabı

Konuşalım, Anlatalım

Soru: Okuduğunuz hikâyede sizi duygusal olarak etkileyen bir olay ya da kişi var mı? Bu olaydan ya da kişiden niçin etkilendiğinizi açıklayan bir konuşma yapınız. Konuşma sırasında sözcükleri anlamlarına uygun kullanmaya ve yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçelerini tercih etmeye özen gösteriniz.

Sevgili öğretmenim ve arkadaşlarım,
Okuduğumuz hikâyede beni en çok etkileyen kişi yazarın kendisi oldu. Çünkü çocuk yaşta, sadece bir çift lastik ve lapçınla mutlu olabilen bir çocuktu. O lastiklerden birinin kaybolmasıyla yaşadığı büyük üzüntü, benim de içimi burktu. Günümüzde çok daha fazlasına sahip olan bizlerin, bazen küçük şeylerle mutlu olmayı unuttuğumuzu fark ettim. Bu yüzden bu hikâyeden çıkarılacak en büyük ders, sahip olduklarımızın kıymetini bilmektir.

Soru: Sınıfta gerekli hazırlıkları yaparak duygularla ilgili ezberlediğiniz şiir, özdeyiş, şarkı ve türkülerden oluşan dinletiyi sununuz. Bir arkadaşınızı grup sözcüsü olarak belirleyiniz. Bu arkadaşınız konuyla ilgili kısa bir başlangıç konuşması yaparak grubunuzu tanıtabilir.

Şiirleri ve özdeyişleri fon müziği eşliğinde okuyabilirsiniz.

Açılış Konuşması (Grup Sözcüsü Tarafından):

Değerli öğretmenimiz ve sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlere duygular temasıyla ilgili hazırladığımız şiir, özdeyiş ve türkü dinletisini sunacağız. Duygular, hayatımızı anlamlı kılan en değerli parçalardır. Bazen bir kelime, bazen bir melodi, bazen bir dize kalbimize dokunur. Dinletimizde bu duyguları birlikte paylaşacağız. Hepinize keyifli dinlemeler dileriz.


Özdeyişler:

  • Ahmet Hamdi Tanpınar: "Gerçekten sevenler, karşılık beklemeden sevenlerdir."
  • Dr. Karl Menninger: "Sevgi insanları iyileştirir; hem verenleri hem de alanları."

Şiir: "Bir Umut" – Rıfkı Kaymaz

Bir umut, bebeğin emeklemesi,
Bir seyir, adımı ve beklemesi.
Gözleri yarına bir ışık yakar,
Ve bir mutluluktur gülümsemesi.


Türkü: "Yüksek Yüksek Tepelere" (Edirne Yöresi)

Yüksek yüksek tepelere ev kurmasınlar,
Aşrı aşrı memlekete kız vermesinler,
Annesinin bir tanesini hor görmesinler.

Uçan da kuşlara malum olsun,
Ben annemi özledim,
Hem annemi hem babamı,
Ben köyümü özledim.


Kapanış Konuşması:

Sevgili arkadaşlar,
Duygular hepimizin kalbinde farklı şekillerde yer bulur. Sevgi, özlem, umut ve hüzünle dolu bu kısa dinletimizle sizlere duyguların gücünü hatırlatmak istedik. Dinlediğiniz için teşekkür eder, sizlerin de duygularınızı sanatla ifade etmenizi dileriz.

Düşünelim, Yazalım

Soru: Aşağıdaki kutucuklarda verilen unsurlardan seçim yaparak defterinize bir hikâye yazma çalışması yapınız.

Başlık: Soğuk Bir Günde Sıcak Bir Kalp

Hikâye: Kış mevsimiydi. Kar bahçeyi beyaz bir örtüyle kaplamıştı. Enerjik bir çocuk olan Mert, okuldan dönerken sokakta yalnız başına oturan yaşlı bir adam gördü. Adamın montu eskiydi ve çok üşüdüğü belliydi. Mert, içinden "Bu soğukta bu haliyle nasıl bekliyor?" diye düşündü. Hemen eve koştu, annesine durumu anlattı. Annesiyle birlikte sıcak bir battaniye ve bir tas çorbayla geri döndü. Adam, gözleri dolarak Mert'e baktı ve "Senin gibi duyarlı çocuklar sayesinde bu dünya hâlâ güzel." dedi.
Mert o gün, paylaşmanın içini nasıl ısıttığını öğrendi.

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Soru: Sınıfa karton, makas ve yapıştırıcı getiriniz

Cevap: Çantama karton, makas ve yapıştırıcı koyacağım.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.