Ressam İçin Zili Çalın Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)

Ressam İçin Zili Çalın Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)
Ressam İçin Zili Çalın Metni Cevapları, 8. Sınıf Hecce Yayıncılık Türkçe Ders Kitabı Sayfa 230-231-232-233-234-235-236-237-238 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Ressam İçin Zili Çalın Metni Cevapları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 230 Cevabı

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Çizdiğiniz resimlerde en çok hangi renk ve figürleri kullanırsınız? Neden?

Cevap: Genellikle mavi ve yeşil renklerini kullanırım çünkü bu renkler bana doğayı ve huzuru çağrıştırıyor. Figür olarak da ağaçlar, kuşlar ve güneş çizmeyi severim. Bu figürler bana mutluluk verir.

2. Resim yaparken neler hissedersiniz? Duygularınızı anlatınız.

Cevap: Resim yaparken kendimi özgür ve rahatlamış hissederim. Renkleri kullanmak, hayal gücümü tuvale yansıtmak bana mutluluk verir. Aynı zamanda kendimi ifade etmenin güzel bir yoludur.

Metni göz atarak okuma stratejisine uygun olarak okuyunuz. Bunun için öncelikle metnin başlığına, biçimine ve uzunluğuna bakarak metni değerlendiriniz. Ardından metnin konusunu anlamak için metne hızlı bir şekilde göz atınız. Bu sırada dikkatinizi çeken cümleleri bütün olarak okuyunuz. Metnin ana fikrini tahmin ediniz. Metni türünün özelliklerini dikkate alarak ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.

Ressam İçin Zili Çalın

Kapının sol yanındaki kolu çektim (Zil bu olmalıydı.). Büyük bir şaşkınlıkla kapının açıldığını gördüm. Açılan kapıdan sahanlığa girdim. Ne bir ses ne bir seda. Sağımda bir merdiven vardı. Karşımda camlı bir kapı. Merdivene mi yöneleyim kapıyı mı çalayım, diye duraksarken yukarıdan bir ses geldi:
“Kimsiniz, ne istiyorsunuz?”
Adımı verdim.
Yukarıda, merdivenin sahanlığında, bir ihtiyar belirdi:
“Kim gönderdi sizi?” dedi. “Ne istiyorsunuz?”
Ona, beni hiç kimsenin göndermediğini, kentte resimlerini gördüğümü, yeni resimlerini görmek istediğimi söyledim.
“Satılık resmim yok.” dedi.

Ferit EDGÜ (1936-…)
İstanbul’da doğdu. İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinin son sınıfında iken seramik kimyası öğrenimi için 1958’de Almanya’ya gitti. Şiir, öykü, roman, oyun, deneme, biyografi, eleştiri, aforizma ve çeviri kitapları ile resim/sanat tarihi eleştirmenliğine yönelik eserleri vardır. Bunlar içerisinde daha çok öykücülüğü ile tanındı. Günümüz genç yazarları üzerindeki belirgin etkisi ile de dikkat çeken yazar, pek çok dile çevrilen eserleri ile dünya edebiyatındaki yerini de aldı.

1. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 236 Cevabı

Okuduğunuz metindeki anlamım bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.

Kelimeler Tahminim Doğru / Yanlış
sahanlık Merdiven arası veya kapı önü gibi geniş alan Doğru
galeri Resimlerin sergilendiği sanat alanı Doğru
akademi Sanat eğitimi veren okul Doğru
peyzaj Doğa manzarası resmi Doğru
istif Nesnelerin dizilişi, yerleştirilme biçimi Doğru
tuval Üzerine resim yapılan kumaş Doğru
portre Bir kişinin resmidir Doğru

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. Usta neden her şeyin çok güçleştiğini düşünüyormuş?
Çünkü özgünlük sağlamak ve sanatta yeni yollar açmak çok zor hale gelmiştir.

2. Ressam küçük portreyi gösterirken resmin ne için yapıldığını söylemiş?
Resmin, sevilmek için değil, algılanmak için yapıldığını söylemiştir.

3. Usta, adamın yarım kaldığını söylediği resim hakkında neler söylemiştir?
Herkesin bu resmi kendi algısına göre tamamlamasını istediğini söylemiştir.

4. Ressam, yazara ne hediye etmiştir?
Hiçbir toprak rengi bulunmayan, kırmızı, yeşil ve mavi renklerden oluşan bir dağ resmi.

5. Bir tepede resim yaparken ölen ustanın yarım kalan resminin adı nedir?
“Gün Batımında Bir Dağ Doruğu”

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.

Metnin Konusu: Yazarın bir ressamla tanışıp onunla sanat ve resim üzerine sohbet etmesi

Metnin Ana Fikri: Sanat, duygularla değil; algı, ifade ve özgünlükle yapılır. Her resim izleyicinin katkısıyla tamamlanır.

4. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 237 Cevabı

Metni tekrar okuyunuz. Metnin özetini “özet çıkarma” yöntemine uygun olarak aşağıya yazınız. Özetinizi yazarken tekrar edilen ifadelere ve gereksiz olduğunu düşündüğünüz ayrıntılara yer vermeyiniz.

Cevap: Yazar, bir ressamı ziyaret etmek için atölyesine gider. Ressam, yazarın tablo satın almaya geldiğini düşünür ve almak istemez. Ancak yazar da ressam olduğunu söyleyince içeri alır. Ressam, resim yapmanın zorlaştığını ve sanatın özgünlük gerektirdiğini anlatır. Resmin duygular için değil, algılanmak için yapıldığını söyler. Yazara bitmemiş bir tablo gösterir ve tamamlamayı seyirciye bırakır. Son olarak, yazara bir dağ resmi hediye eder. Yazar kısa süre sonra ressamın bir tepede resim yaparken yıldırım düşmesi sonucu hayatını kaybettiğini öğrenir.

5. ETKİNLİK

Bir metni oluşturan cümleler ve paragraflar anlam bakımından birbirine bağlıdır. Daha önce öğrendiğiniz “ama, fakat, lâkin, ya da, veya, buna rağmen” vb. ifadeler dışında “oysaki, başka bir deyişle, özellikle, kısaca, böylece, ilk olarak ve son olarak” ifadeleri de cümleler arasında bağlantı kurmak amacıyla kullanılır. Okuduğunuz metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin yer aldığı cümleleri okuyunuz. Geçiş ve bağlantı ifadelerinin hangi düşünce veya olaylar arasında bağlantı sağladığını ve metnin anlamına katkısını söyleyiniz. Siz de aşağıya geçiş ve bağlantı ifadelerinin yer aldığı cümleler yazınız.

  1. “Ama bu yalnızca özgünlük isteminden değil, yinelememek isteğinden doğuyor.”
    Burada “ama” sözcüğü karşıt bir düşünceyi ifade ederek açıklamaya geçiş sağlıyor.

  2. “Oysa hiçbir şey anladığım yoktu.”
    “Oysa” sözcüğüyle ressamın söylediklerinin aksine yazarın iç dünyası yansıtılıyor.

  3. “Çünkü resim sevilmek, hoşa gitmek için değil, algılanmak için yapılır.”
    “Çünkü” sözcüğü burada neden-sonuç ilişkisi kuruyor.

  4. “Son olarak mehter takımının gösterisini izleyeceğiz.”
    “Son olarak” ifadesi, sıralama belirterek anlatımın son bölümüne geçildiğini bildirir.

  5. “Kısaca emeksiz yemek olmaz diyebiliriz.”
    “Kısaca” sözcüğüyle özet yapılarak önceki düşünce pekiştirilmiş olur.

Bu tür geçiş ifadeleri, metin içinde düşünceler arasında bağlantı kurar, metnin bütünlüğünü artırır ve anlamı güçlendirir.

6. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 238 Cevabı

Aşağıda verilen cümlelerdeki anlatım bozukluğunun nedenini ve doğru cümleyi noktalı yerlere sırasıyla yazınız.

• Kelebekler ne de güzel uçuyorlar.
– Özne-yüklem uyumsuzluğu
– Kelebekler ne de güzel uçuyor.

• Ben Ahsen’e inanır ve severim.
– Nesne eksikliği
– Ben Ahsen’e inanır ve onu severim.

• Gazetedeki yanlışlıklar düzeltilecek ve yeniden basılacak.
– Özne eksikliği
– Gazetedeki yanlışlıklar düzeltilecek ve gazete yeniden basılacak.

• Bu konuda sen bana güvenecek, ben de sana yardım edeceğim.
– Kişi eki eksikliği
– Bu konuda sen bana güveneceksin, ben de sana yardım edeceğim.

• Hasta olan babasına şarkı söyleyerek mutlu olmasını sağladı.
– Tamlayan eksikliği
– Hasta olan babasına şarkı söyleyerek onun mutlu olmasını sağladı.

• Hızlı koşmazsan kaybetme şansın artar.
– Kelimenin yanlış anlamda kullanılması
– Hızlı koşmazsan kaybetme ihtimalin artar.

• Konuşkan ve çekingen olmayan insanları severim.
– Fiilimsi eksikliği
– Konuşkan olan ve çekingen olmayan insanları severim.

7. ETKİNLİK

Sınıfınızda “ünlü ressamlar ve tabloları” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmanızda edindiğiniz bilgilerden örnekler veriniz. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.

Merhaba arkadaşlar,

Bugün size dünyaca ünlü bazı ressamların eserlerinden söz edeceğim. Van Gogh’un "Yıldızlı Gece" tablosu, onun iç dünyasındaki fırtınaları anlatırken aynı zamanda huzur verir insana. Leonardo da Vinci'nin "Mona Lisa" tablosu ise yüzyıllardır çözülmeye çalışılan bir gizem gibi…

Bu eserlerde beni en çok etkileyen şey, renklerin ve fırça darbelerinin ötesinde duyguların anlatılması. Picasso’nun kübist tablolarında ise bambaşka bir boyutla karşılaşırız: nesnelerin parçalanmış hâli, hayata bakışımızı da sorgulatır.

Sonuç olarak sanat, sadece bir estetik değil; düşünceyi, duyguyu, hayatı yansıtma biçimidir. Her bir tablo, bir hayat hikâyesi barındırır.

Teşekkür ederim.

8. ETKİNLİK

Resim sanatıyla ilgili dosya kâğıdına bir şiir yazınız. Yazdığınız şiiri gözden geçirirken varsa şiirinizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.

RENKLERİN DİLİ

Fırçam elimde, düşlerimle başlar günüm,
Her çizgide saklıdır içimin hüznü, gülüm.
Mavi umut, sarı neşe, kırmızı sevda,
Resimlerde can bulur hayalin her parçası da.

Bir bulut olur beyaz, gökyüzü kucaklar,
Yeşil yaprak düşer fırçamın ucundan azar azar.
Sessiz bir hikâye anlatır tuvallerde,
Kalpten dökülür renkler, dile gelir gizlice.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.