9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 128-130 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 128 – Haydi Başlayalım! Cevapları (MEB Yayınları)
1.a) Aşağıdaki tabloda tanıtacağınız karakteri işaretleyiniz.
Ben “Bir Kavak ve İnsanlar – İhtiyar” karakterini seçiyorum.
1.b) Bu karakteri seçme gerekçenizi yazınız.
İhtiyar karakterini seçmemin nedeni, yaşanmışlıklarıyla hayat tecrübesini temsil etmesi ve sabırlı kişiliğiyle okuyucuya önemli mesajlar vermesidir.
1.c) Seçtiğiniz karakterin özelliklerini yazınız.
Fiziksel Özellikleri: Zayıf yapılı, saçları beyazlamış, bastonla yürüyen yaşlı bir adamdır.
Ruhsal Özellikleri: Sabırlı, olgun, düşünceli ve duygusaldır. Olaylara sakin yaklaşır.
Sahip Olduğu Değerler: Sabır, vefa, geçmişe bağlılık, doğa sevgisi ve kanaatkârlık.
1.ç) Seçtiğiniz karakter, gerçek hayatta ya da izlediğiniz eserlerdeki hangi kişiye benzemektedir?
İhtiyar karakteri, gerçek hayatta köyde yaşayan, geçmişini unutmayan ve gençlere nasihat eden dedelere benzemektedir.
Fiziksel Özellikleri: Yaşlı, sakin yürüyüşlü ve yüzünde derin çizgiler vardır.
Ruhsal Özellikleri: Şefkatli, sabırlı, konuşurken öğüt veren bir kişiliğe sahiptir.
Sahip Olduğu Değerler: Saygı, sevgi, geleneklere bağlılık, dürüstlük ve merhamet.
9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 129 Cevapları (MEB Yayınları)
d) Hikâyeden belirlediğiniz karakterle bir eserden seçtiğiniz karakter ya da kendi yaşamınızdan belirlediğiniz kişi arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları yazınız.
Benzerlikler
- Her ikisi de yaşlı ve tecrübe sahibidir.
- Hayata karşı sabırlı ve olgun bir bakış açısına sahiptir.
- Gençlere nasihat eden, yol gösterici kişilikleri vardır.
Farklılıklar
- İhtiyar daha yalnız ve içine kapanıktır, gerçek hayattaki kişi ise daha sosyal olabilir.
- Gerçek hayattaki kişi daha hareketli bir yaşam sürerken, İhtiyar daha sakin bir hayat yaşar.
- İhtiyar geçmişe daha fazla bağlıyken, gerçek hayattaki kişi bugüne daha uyumlu olabilir.
e) Seçtiğiniz karakteri yeniden kurgulayınız. Kurguladığınız karakterin özelliklerini yazınız.
Fiziksel Özellikleri
- Orta boylu, beyaz sakallı, gözleri her zaman dikkatle bakan bir ihtiyardır.
- Üzerinde eski ama temiz kıyafetler bulunur.
Ruhsal Özellikleri
- Bilge, sabırlı, merhametli ve sakin bir yapıya sahiptir.
- Geçmişinden ders çıkaran, pişmanlıklarını içinde taşıyan bir karakterdir.
Sahip Olduğu Değerler
-
Dürüstlük, çalışkanlık, doğa sevgisi, vefa ve sadakat.
f) Benzetme, karşılaştırma, betimleme gibi düşünceyi geliştirme yollarını kullanarak kurguladığınız karakteri tanıtan bir konuşma metni yazınız. Metninizde açık ve örtük iletilere yer veriniz.
Benim tanıdığım bu ihtiyar, bir çınar ağacı gibi sessiz ama güçlü durur hayatta. Dışarıdan bakıldığında sessiz görünür ama içinde koca bir geçmiş taşır. O, sabrın yaşayan hâlidir. Tıpkı akan bir nehir gibi, sessizce yol alır ama geçtiği yerleri bereketlendirir. İnsanlara bağırarak değil, yaşayarak doğru yolu öğretir. Bazen bir bakışıyla bin söz anlatır, bazen tek cümlesiyle insanın kalbine dokunur. İşte bu yüzden o sadece bir yaşlı adam değil, hayatın ta kendisidir.
g) Aynı karakteri seçen arkadaşlarınızla bir takım oluşturunuz. Seçtiğiniz karakterin kurguladığınız özelliklerini, takım arkadaşlarınızın odaklandığı özeliklerle karşılaştırınız. Sunumunuza ortak çalışmayla son şeklini veriniz.
Bizim grubumuzda herkes, İhtiyar karakterinin en çok sabır, bilgelik ve geçmişe bağlılık özelliklerine odaklandı. Kimi arkadaşımız onun yalnızlığını, kimi ise doğayla olan bağını ön plana çıkardı. Ortak çalışmamızda, onun hem bireysel hem de toplumsal yönlerini birlikte değerlendirdik. Sunumumuzda İhtiyar’ın geçmişle bugünü birleştiren yönünü vurguladık ve onun gençler için önemli bir rol model olduğunu ortaya koyduk.
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 130 Cevapları (MEB Yayınları)
2. Soru - “Sunumunuz için hazırladığınız konuşma metninden hareketle ön hazırlık yapınız. Konuşma provanızı yaparken aşağıdaki kurallara dikkat ediniz.”
2. Soru Cevabı: Konuşma provamı yaparken öncelikle metnimi birkaç kez sesli olarak okudum.
Tekdüze anlatımdan kaçınmak için vurgu ve tonlamalara dikkat ettim.
Konuşmam sırasında “ııı, hmmm, eee” gibi doldurma seslerini kullanmamaya özen gösterdim.
Zamanı verimli kullanmak için sunum süremi kronometre ile ölçtüm.
Ses tonumu bağırmadan, doğal ve anlaşılır bir şekilde ayarladım.
Bu sayede sunumum daha akıcı, anlaşılır ve etkili hâle geldi.
3. Soru “Şimdi sıra geldi sunumunuzu hazırlamaya. Takım arkadaşlarınızla yapacağınız sunumla izleyicilerinizi iyi yönetmenin yeniden kurguladığınız hikâye karakteri ile etkileyiniz. Bunun için karakteri tanıtan görseller çizebilir, canlandırmalar yapabilir, kişi kartları hazırlayabilirsiniz. Haydi, görev paylaşımı yaparak sunumunuzu sınıfta takım arkadaşlarınızla birlikte yapınız.”
3. Soru Cevabı: Takım arkadaşlarımla görev paylaşımı yaparak sunumumuzu planladık.
Bir arkadaşımız konuşmacı, biri görsel hazırlayıcı, biri de canlandırma sorumlusu oldu.
Seçtiğimiz karakter için kişilik kartları hazırladık ve karakteri tanıtan resimler çizdik.
Sunum sırasında kısa bir canlandırma yaparak izleyicilerin ilgisini artırdık.
Birlikte uyum içinde çalışarak sunumumuzu başarıyla tamamladık.
Konuşma Sonrası
1. Soru Arkadaşlarınızın yaptığı konuşmalarla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1.a) Sınıfınızda en çok seçilen karakter hangisidir? Sizce bu karakterin seçilme gerekçesi neler olabilir? Yazınız.
Cevap: Sınıfımızda en çok seçilen karakter “İhtiyar” olmuştur. Bunun nedeni İhtiyar karakterinin bilge, sabırlı, tecrübeli ve yol gösterici bir kişiliğe sahip olmasıdır. Ayrıca hayat tecrübelerinin derinliği ve duygusal yönünün güçlü olması öğrencilerin bu karakteri tercih etmesine sebep olmuştur.
1.b) Her takımın sunumuyla ilgili beğendiğiniz noktaları gerekçeleriyle yazınız.
Cevap: Sunumlarda en çok beğendiğim yönler; akıcı konuşma, etkili ses tonu, göz teması kurulması ve görsellerin kullanılması olmuştur. Bazı gruplar sunumlarını canlandırma ile destekleyerek daha dikkat çekici hâle getirmiştir. Ayrıca zamanı verimli kullanan grupların sunumları daha başarılı olmuştur.
2. Soru Aşağıdaki maddelere göre değerlendirmenizi yapınız.
2.a) Kitabınızın 305. sayfasında yer alan öz değerlendirme formunu kullanarak yazılı ürününüzü değerlendiriniz.
Cevap: Öz değerlendirme formuna göre konuşmamda konuya hazırlıklı olduğumu, ses tonumu genel olarak doğru kullandığımı ve zamanında bitirdiğimi fark ettim. Ancak bazı bölümlerde heyecanlandığım ve kısa duraksamalar yaptığım görülmüştür.
2.b) Takım arkadaşlarınızla birlikte diğer takımların sunumlarını kitabınızın 310. sayfasındaki akran değerlendirme formunu kullanarak değerlendiriniz. Değerlendirme formlarını arkadaşlarınıza veriniz.
Cevap: Akran değerlendirmesinde diğer grupların sunumları; anlatımın akıcılığı, ses tonunun uygunluğu, görsel kullanımı ve konuya hâkimiyet açısından değerlendirilmiştir. Bazı grupların sunum sırasında daha fazla örnek vermesi gerektiği belirtilmiştir.
2.c) Öğretmeninizin değerlendirme sonuçlarını inceleyiniz.
Cevap: Öğretmenimin değerlendirmesine göre sunumumda konuya hâkimiyetim ve hazırlığım yeterli görülmüştür. Ancak vurgu ve tonlamayı daha etkili kullanmam gerektiği belirtilmiştir.
2.ç) Öğretmeninizden ve arkadaşlarınızdan aldığınız dönütleri öz değerlendirmenizle karşılaştırınız. Gelen dönütler doğrultusunda geliştirilmesi gereken yönlere ilişkin çalışmalar yapınız.
Cevap: Öz değerlendirmem ile öğretmen ve arkadaşlarımın değerlendirmeleri büyük ölçüde örtüşmektedir. Özellikle heyecanımı kontrol etmem, konuşma hızımı ayarlamam ve vurgu–tonlamaya dikkat etmem gerektiği ortak görüştür.
Bu doğrultuda daha fazla sunum provası yaparak kendimi geliştirmeye karar verdim.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.