12. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı 6. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Melis Yayınları

12. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı 6. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Melis Yayınları
12. Sınıf Melis Yayınları Edebiyat Ders Kitabı 6. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Sayfa 249-250-251-252 Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

6. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları

A. Aşağıdaki cümlelerin başındaki kutucukların içine doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.

1- (D) Deneme yazarı denemelerinde kendi kendisiyle konuşuyormuş ya da karşısında biri varmış da onunla dertleşiyormuş gibi bir tutum takınır.

2- (D) Denemelerin kesin bir planı yoktur; bir düşüncenin çağrıştırdığı başka düşüncelere geçiş yapılabilir.

3- (Y) Deneme türünün Batı edebiyatındaki en önemli temsilcisi Bacon’dır (Beykın).

4- (D) Türk edebiyatında deneme türünün önemli temsilcilerinden biri Nurullah Ataç’tır.

5- (D) Deneme, görüş ve düşüncelerin delil ve ispata dayandırılmadan anlatıldığı edebî türdür.

6- (D) Montaigne, yazdığı denemelerle Avrupa’da serbest düşüncenin gelişmesine büyük katkıda bulunmuştur.

7- (D) Deneme türünün edebiyatımızdaki ilk örnekleri Tanzimat Dönemi’nde görülür.

8- (Y) “Ben gazetedeki köşemde roman eleştirileri yapmam..." diyen bir sanatçının deneme türünde yazılar yazdığı söylenebilir.

9- (Y) Deneme türünün olgun örnekleri Servetifünun Dönemi’nde verilmeye başlanmıştır.

10- (D) Hayvan türlerinden birinin adıyla kurulan birleşik kelimeler (ton balığı, arı kuşu, uğur böceği…) ayrı yazılır.


B. Aşağıdaki boşlukları uygun ifadelerle doldurunuz.

1- Montaigne, Bacon, Nurullah Ataç, Sabahattin Eyuboğlu, Cemil Meriç deneme türünde eser vermişlerdir.

2- Denemenin konu alanı sınırsızdır, insanı ilgilendiren her şey denemenin de konu alanına girer.

3- Deneme, ele aldığı, işlediği konuyla ilgili kimi gerçekleri eğlendirici, etkileyici, hoşça vakit geçirtici bir biçimde anlatabilir.

4- Her türlü kesinleme, denemenin doğasına aykırıdır. Deneme inandırıcıdır ama bu inandırıcılık kanıtlardan, belgelerden, söylenen gerçeklerden değil denemenin anlatımındaki içtenlikten gelir.

5- Deneme yazarlığı geniş kültür birikimi gerektirir.

6- Deneme Türk edebiyatına kalem tecrübesi adıyla girmiştir.

7- Denemeci söyleyeceklerini açık, anlaşılır biçimde yansıtır. Bunu yaparken de bilgiç tavırlardan özellikle kaçınır.

8- Deneme, iddia ve ispattan sıyrılmış en özgür yazı türüdür.

9- Denemelerde çoğunluğun benimsediği genel ve basmakalıp düşüncelere farklı açılardan yaklaşılır.

10- Kendisiyle ilgili örnek verilecek cümlenin sonuna iki nokta konur.


C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız:

1. Soru: Bu parçada deneme türünün hangi özellikleri görülmektedir?
Cevap: E) I, II ve III
(Gerekçe: Parça doğal, içten bir üslupla yazılmış, öznel bakış açısı içeriyor ve dili oldukça açık ve anlaşılır.)


2. Soru: Bu parçanın ana düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: A) Sevgi, insanın yaşamını anlamlandıran yüce bir duygudur.


3. Soru: Bu parçada kullanılan anlatım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: E) Tartışma
(Gerekçe: Yazar, sevginin önemini savunurken karşı görüşleri çürütme amacı gütmektedir.)


4. Soru: Bu parçada yazarın yazma amaçları arasında aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
Cevap: E) Kelimelere farklı anlamlar yükleyerek dili zenginleştirmek
(Bu amaç parçada yer almamaktadır.)


5. Soru: Bu parçada kullanılan anlatım yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: A) Açıklama
(Gerekçe: Cemil Meriç düşüncelerini açıklayıcı bir tarzda dile getirmiştir.)


6, 7 ve 8. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız:

6. Soru: Bu parçaya göre, aşağıdakilerden hangisi yeni Türk şiirinin özelliklerinden biri olmamalıdır?
Cevap: D) Halk şiirinin nazım tür ve biçimlerini kullanma


7. Soru: Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Âşık Veysel’den alınacak derslerden biri değildir?
Cevap: D) İnsanlıkla şairliği ayrı ayrı değerlendirebilmek


8. Soru: Bir denemeden alınan bu parçada denemenin aşağıda verilen özelliklerinden hangisi yoktur?
Cevap: B) Yazarın kendi iç beniyle söyleşmesi


9. soruyu aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız:

9. Soru: Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
Cevap: D) Açıklayıcı anlatım biçimi kullanılmıştır
(Gerekçe: Parçada açıklamadan çok, duygu yoğunluğu ve içsel anlatım hâkimdir.)


10, 11 ve 12. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız:


10. Soru: Bu parçada asıl ifade edilmek istenen aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: C) Sanatsal zevkin oluşması belirli bir süreçte gerçekleşir.

(Gerekçe: Parçada sanat duygusunun oyunla başladığı, zamanla derinleşerek sanata dönüştüğü vurgulanmaktadır.)


11. Soru: Bu parçanın sonuna anlam akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Cevap: A) Ama bu içe dolan o sıcak duygunun çocukta bulunmadığı değil, sadece erişkinlikteki yoğunluğu daha bulamadığını gösterir.

(Gerekçe: Parçanın genelinde çocuklardaki sanat ve estetik duygusunun doğal olduğu, ancak gelişim için zamana ihtiyaç duyduğu anlatılmıştır.)


12. Soru: Bu parçada kullanılan anlatım biçimi ve düşünceyi geliştirme yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: E) Açıklama-alıntılama

(Gerekçe: Yazar sanat anlayışını açıklarken Oscar Wilde’dan yaptığı alıntı ile düşüncesini pekiştirmiştir.)

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.